Príbehy 20. storočia - Hudba jako protest
Dátum vydania: 2024
Hudba vám dokáže spraviť radosť, rozosmutniť vás, nabudiť, no aj priniesť nádej. Ak žijete v časoch, keď je kultúra cenzurovaná a sloboda slova obmedzená, práve hudba môže elegantne obchádzať mnohé nariadenia. Metafory a skryté odkazy boli zbraňou boja proti totalitným režimom v celej našej histórii a napriek tvrdej normalizácii ...
Detaily o knihe
Počet strán: 84
Väzba: Brožovaná
Rozmer: 210x270 mm
Jazyk: SK Slovenský Jazyk
EAN: 8586025139717
Rok vydania: 2024
Žáner: História
Zákazníci, ktorí si kúpili túto knihu, si kúpili aj...
O knihe
Hudba vám dokáže spraviť radosť, rozosmutniť vás, nabudiť, no aj priniesť nádej. Ak žijete v časoch, keď je kultúra cenzurovaná a sloboda slova obmedzená, práve hudba môže elegantne obchádzať mnohé nariadenia. Metafory a skryté odkazy boli zbraňou boja proti totalitným režimom v celej našej histórii a napriek tvrdej normalizácii sa platne či kazety so slobodnou hudbou šírili naprieč rodinami a kamarátmi.
Tretie číslo časopisu Príbehy 20. storočia má názov Hudba ako protest. Nie vždy išlo o priamy protest – ako hovorí v rozhovore s Marianom Jaslovským exminister kultúry a organizátor mnohých kultúrnych podujatí Agnes Snopko, na Slovensku nebola umelecká scéna až tak výrazne zameraná proti totalite, no rozkvitala napriek nej. K neoficiálnej kultúre a šedej zóne bola štátna moc zmierlivejšia ako k disentu v Česku.
V časopise sa napokon venujeme aj aktuálnej situácii. Slovenský reper Tono S. v komentári píše o tom, že hudobníci nesmú byť ticho. V šoubiznise sa pritom často javí, že byť bez názoru, zatvárať si pred nepohodlnými témami oči, byť apolitický alebo sa dokonca postaviť na ,temnú stranu‘ môže znamenať jednoduchšiu cestu k ,úspechu‘, tvrdí. Aj preto sa podľa neho treba vyjadrovať k dianiu v spoločnosti, politike a v kultúre, najmä v časoch, keď sa kultúra zvrchu delí na viac a menej národnú či tradičnú. Naše slová by mali spájať, nie šíriť nenávisť, dodáva.
V časopise nájdete:
●rozhovor s Agnesom Snopkom o tom, v čom bol hudobný underground na Slovensku iný a či protestoval proti režimu,
●text Barbory Šťastnej o normalizácii hudobného priemyslu v časoch komunizmu,
●názor repera Tona S. o tom, prečo by umelci nemali byť ticho,
●príbeh Karla Kryla, ktorý bol nepohodlný pre komunistov aj pre chybujúcich demokratov a ktorý zažíval po zmene režimu sklamanie,
●recenziu na knihu čínskeho básnika Liaoa I-wua Pre jednu a sto piesní o nezlomnej vôli proti útlaku,
●príbeh koncertného majstra Juraja Alexandra, ktorý prežil koncentračný tábor a ktorého zahraničné turné režim toleroval, pretože z neho profitoval
●spomienky Mariána Pavúka o začiatkoch hudobného klubu Bombura aj o policajných bitkách pri undergroundových koncertoch
Tretie číslo štvrťročníka Príbehy 20. storočia ilustroval Matúš Maťátko.
Až v roku 1988, keď som už hrával pätnásť koncertov mesačne, som dostal povolenie hrať. Povolenie pre divadlo, lebo vraj to, čo hrám, nie je hudba.
Václav Koubek, český pesničkár