Michal Milan Harminc
Dátum vydania: 01.09.2014
Architekt dvoch storočí, pragmatický eklektik, šikovný staviteľ i podnikateľ s nesmierne širokou štýlovou a typologickou škálou tvorby – aj takto možno charakterizovať dielo Michala Milana Harminca. V jeho tvorbe nachádzame dedičstvo historických slohov aj podnety moderny a funkcionalizmu. Impozantných takmer tristo realizovaných ...
Detaily o knihe
Počet strán: 184
Rozmer: 215x265x15 mm
Hmotnosť: 834 g
EAN: 9788081700033
Rok vydania: 2014
Žáner: Obrazové publikácie
Typ: Knihy viazané
Zákazníci, ktorí si kúpili túto knihu, si kúpili aj...
O knihe
Architekt dvoch storočí, pragmatický eklektik, šikovný staviteľ i podnikateľ s nesmierne širokou štýlovou a typologickou škálou tvorby – aj takto možno charakterizovať dielo Michala Milana Harminca. V jeho tvorbe nachádzame dedičstvo historických slohov aj podnety moderny a funkcionalizmu. Impozantných takmer tristo realizovaných stavieb na území bývalého Rakúsko-Uhorska a neskôr na pôde jeho nástupníckych štátov – v Maďarsku, Srbsku, Rumunsku, na Ukrajine, ale najmä na Slovensku ho zaradilo k najproduktívnejším architektom nielen u nás, ale aj v širšom stredoeurópskom priestore.
Kto by však hľadal na pultoch kníhkupectiev monografiu o živote a diele tohto architekta a staviteľa alebo jeho hlbšiu a obšírnejšiu tvorivú reflexiu v rámci slovenského či nebodaj stredoeurópskeho dejepisu architektúry, asi by ostal sklamaný.
Pritom jeho rozsiahla a typologicky i štýlovo zvlášť rozmanitá tvorba stále ponúka mnoho príležitostí na podrobnejšie skúmanie.
Táto publikácia je prvou samostatnou knižnou monografiou o diele M. M. Harminca s dôrazom na výber troch desiatok najvýznamnejších stavieb na území Slovenska.
Harmincovo premenlivé, bohaté a do dvoch storočí zasahujúce dielo sa stalo akousi samozrejmou výbavou veľkého počtu dedín a miest od Balkánu až po severné
Slovensko, od západokarpatských nížin až po Ukrajinu. Bol to on, kto postavil všetky tri budovy SNM a v budove, ktorú navrhol, dnes sídli napríklad ministerstvo kultúry, jeho kostoly sú starostlivo udržiavanými stavbami v mnohých slovenských dedinách. Vedel navrhnúť továreň i funkcionalistický kostol, romantickú vilku so slovenskými ornamentmi i s barokizujúcimi fasádami, dokázal i z nových prúdov vyťažiť zmysluplné a originálne podnety .
V slovenskom spoločenstve, ktoré si dodnes zakladá na tom, ako ho na sklonku Uhorska zaznávali a krivdili mu, Harminc bravúrne podnikal a staval či už rodinné, alebo nájomné domy v Budapešti, navrhol na tie časy obrovské sanatórium v Tatrách, koncipoval budovy pre hlavnú slovenskú banku, z ktorých tá martinská sa dokonca stala miestom kľučového štátoprávneho národného aktu, keď sa tu prijala Deklarácia slovenského národa (Martinská deklarácia).
Pružní, podnikaví, optimistickí a nanajvýš samostatní ľudia, ktorí si vždy úspešne poradia, nebývajú v centre záujmu a niekedy sa na nich dokonca zabúda, lebo máme radšej hrdinov tragických a nešťastných.
Autorská dvojica Jana Pohaničová a Matúš Dulla v publikácii Michal Milan Harminc – architekt
dvoch storočí približujú pozíciu tohto architektonického titana, takého stotožneného so svojím
národom. Robia to s porozumením a uznaním oboch jánusovských tvárí jeho tvorby i s uznaním
toho, že na podobe jeho architektúry sa podpísala okrem majstrovej kreativity a pohotovosti aj
doba a ľudia okolo neho, či už tí, ktorí stavby objednávali a stavali, alebo tí, ktorí ich spolu s ním
navrhovali. V priebehu dvoch posledných storočí tak môžeme sledovať pozoruhodný príbeh
staviteľa a architekta na jeho dlhej ceste od historizmov k moderne a funkcionalizmu.
V prípade záujmu aj kratšia anotácia:
Osobnosť dvoch storočí, činorodý staviteľ so slovenským národným povedomím a nesmierne plodný
architekt – to bol Michal Milan Harminc (1869 – 1964). Narodil sa slovenským rodičom v srbskej Vojvodine, pôsobil v Budapešti, vo Vysokých Tatrách a v Bratislave. Takmer tristo realizovaných stavieb ho zaradilo k najproduktívnejším stredoeurópskym architektom: v jeho ateliéri vzniklo 60 projektov kostolov, staval
bežné i výnimočné stavby: od neho je napríklad najväčšie tatranské sanatórium i tri budovy Slovenského národného múzea. V budove, ktorú projektoval, podpísali Martinskú deklaráciu.
Kniha je prvou ucelenou monografiou jeho diela na Slovensku. Historici architektúry Jana Pohaničová a Matúš Dulla v nej na 184 stranách s 173 farebnými, 44 čiernobielymi obrázkami a 38 pôvodnými výkresmi približujú zabudnuté príbehy jeho tridsiatich stavieb od Prietrže na Záhorí po Krásnu nad Hornádom na východe a od oravskej Rabče na severe po juhoslovenskú Šaľu.
Na pozadí 19. a 20. storočia môžeme sledovať pozoruhodný životný príbeh staviteľa a architekta na jeho dlhej ceste od historizmov k moderne a funkcionalizmu.